Soalan 1
Soalan A
Carta pai:
Kategori Aras Kemahiran Berfikir
|
i. 23 100 = 23% adalah berkemahiran rendah;
100
|
ii. 51 100 = 51% adalah berkemahiran sederhana
100
|
iii. 26 100 = 26% adalah berkemahiran tinggi
100
|
Sila rujuk lampiran 1 untuk carta pai peratusan kemahiran berfikir.
Soalan B
Berdasarkan carta pai di atas, peratusan murid yang mempunyai kemahiran berfikir sederhana adalah tinggi iaitu sebanyak 51% berbanding dengan murid yang mempunyai kemahiran berfikir tinggi sebanyak 26% dan murid berkemahiran rendah 23%.
Soalan C
i. Histogram Skor Kemahiran Berfikir
Sila lihat lampiran 2 untuk melihat histogram skor kemahiran berfikir.
ii. Poligon kekerapan longgokan “kurang daripada atau sama dengan”
Selang |
Sempadan |
Frekuensi |
|
|||||||||
Kelas |
Atas |
Longgokan |
|
|||||||||
0 – 2 |
<2.5 |
3 |
|
|||||||||
3 – 5 |
<5.5 |
23 |
|
|||||||||
6 – 8 |
<8.5 |
56 |
|
|||||||||
9 – 11 |
<11.5 |
80 |
|
|||||||||
12 – 14 |
<14.5 |
100 |
|
|||||||||
|
|
|
|
|||||||||
Formula Sempadan Atas |
|
|
||||||||||
|
|
|
|
|||||||||
Had Atas Kelas i |
+ |
Had Atas Kelas i +1 |
|
|||||||||
|
2 |
|
|
|||||||||
|
|
|
|
|||||||||
Contoh : |
|
|
|
|||||||||
|
|
|
|
|||||||||
Sempadan Atas Selang Kelas 0 -2
|
|
|
||||||||||
|
|
|
|
|||||||||
2 + (2+1) |
= 2.5 |
|
|
|||||||||
2 |
|
|
|
|||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
Soalan 2
Soalan A
Sila lihat lampiran 4 untuk melihat histogram gred pelajar.
Soalan B
Kelas kelima ialah:
Gred Yg Diperoleh |
Gred Sebenar |
Kekerapan |
5.5 – 6.4 |
6 |
6 |
Maka kekerapan relatif bagi ke kelima ialah :
Kekerapan kelas
Jumlah keseluruhan kekerapan
= 6
40
= 0.15 adalah kekerapan relatif bagi kelas kelima.
Soalan C
(i) Min, mod and median
Kelas |
Tanda Kelas |
Kekerapan |
f1 x x1 |
Ui |
fi Ui |
|
x |
f |
|
|
|
1.5 – 2.4 |
2 |
3 |
6 |
-0.5 |
-1.5 |
2.5 – 3.4 |
3 |
3 |
9 |
-0.4 |
-1.2 |
3.5 – 4.4 |
4 |
5 |
20 |
-0.3 |
-1.5 |
4.5 – 5.4 |
5 |
5 |
25 |
-0.2 |
-1 |
5.5 – 6.4 |
6 |
6 |
36 |
-0.1 |
-0.6 |
6.5 – 7.4 |
7 |
8 |
56 |
0 |
0 |
7.5 – 8.4 |
8 |
4 |
32 |
0.1 |
0.4 |
8.5 – 9.4 |
9 |
4 |
36 |
0.2 |
0.8 |
9.5 – 10.4 |
10 |
2 |
20 |
0.3 |
0.6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
40 |
240 |
|
-4 |
Silat lihat rumus 5.1(a)[rumus i] muka surat 60 untuk mencari min dan rumus di 5.2[rumus ii] dan 5.2 (a) [rumus iii] di muka surat 62 bagi mendapatkan min.
C = saiz kelas
X0 = tanda kelas kekerapan tertinggi
Rumus : (i) min = f1 x1 + f2 x2……+ f9 x9
f
= 3(2) + 3(3) + 5 (4) + 5(5) + 6(6) + 8 (7) + 4 (8) + 4(9) + 2(10)
40
= 240
40
= 6 adalah min bagi kekerapan gred pelajar.
Rumus : (ii) Min = fi xi
f
= 240
40
= 6
= 6 adalah min bagi kekerapan gred pelajar.
Rumus : (iii) Min = x0 + C fi Ui
f
= 7 + 10 -4
40
= 6
= 6 adalah min bagi kekerapan gred pelajar.
Mod
Sila lihat rumus 5.4 di dalam modul.
Rumus = LB + C B
B + A
LB = sempadan bawah kelas mod
C = saiz kelas mod
B = beza antara kekerapan kelas mod dengan kekerapan kelas
sebelumnya
A = beza antara kekerapa kelas mod dengan kekerapa kelas berikutnya
Kelas mod ialah pada kelas sempada gred 6.5 – 7.4.
Guna rumus di atas,
= 6.45 + 1 2
2 + 4
= 6.45 + 1 2
6
= 6.78 bundarkan kepada nombor yang terbesar
= 7 adalah kelas mod bagi gred yang diperolehi.
Median
Sila rujuk rumus 5.3 muka surat 68 bagi mendapatkan nilai median.
Rumus = LB + C n+1 – FB
2
fm
LB = sempadan bawah kelas median
fm = kekerapan kelas median
FB = hasil tambah kelas- kelas sebelum median
C = saiz kelas median
Tegasnya kelas median adalah 40 + 1 = 20.5
2
iaitu di kelas ke 6 = 5.5 – 6.4.
= 5.45 + 1 20.5 – 16
6
= 5.45 + 1 (0.75)
= 6.2 bundarkan kepada no terkecil
= 6 adalah kelas median bagi gred sebenar
(ii) Varians dan sisihan piawai *
sisihan piawai
lihat rumus 6.9 muka surat 91
Tanda Kelas |
|
fi |
fiui |
fiui² |
|
xi |
C |
|
|
|
|
2 |
-5 |
3 |
-15 |
-225 |
|
3 |
-4 |
3 |
-12 |
-144 |
|
4 |
-3 |
5 |
-15 |
-225 |
|
5 |
-2 |
5 |
-10 |
-100 |
|
6 |
-1 |
6 |
-6 |
-36 |
|
7 |
0 |
8 |
0 |
0 |
|
8 |
1 |
4 |
4 |
16 |
|
9 |
2 |
4 |
8 |
64 |
|
10 |
3 |
2 |
6 |
36 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
40 |
-40 |
-614 |
Rumus =
= – 614 – -40 ² x C
40 40
= -15.35 – 1 x 1
= – 16.35 x 1
= 4.04 x 1
= 4.04 adalah sisihan piawai bagi gred yang diperolehi.
Varians
Varians ialah menggandakan dua sisihan piawai.
= 4.04²
= 16.32
(iii) Pekali Kepencongan
Lihat rumus 6.13 muka surat 63
Kp = min – mod
Sisihan piawai
= 6 – 7
4.04
= -0.19